poniedziałek, 12 sierpnia 2019

Łokieć tenisisty - przyczyny, objawy, terapia


 
łokieć tenisisty objawy, przyczyny, terapia, ćwiczenia
Łokieć tenisisty
Tematem dzisiejszego wpisu będzie popularna jednostka chorobowa kończyny górnej, w okolicy 
łokcia i przedramienia. Dokuczliwe bóle w stawie łokciowym w trakcie lub zaraz po wysiłku z intensywnym promieniowaniem we wszystkich kierunkach, osłabienie siły ścisku w pięść czy opuchlizna to najczęstsze jej objawy. Łokieć tenisisty – można usłyszeć taką diagnozę w gabinecie lekarskim podczas wizyty. Trudno w to uwierzyć ponieważ, prawdopodobnie nigdy nie trzymaliście rakiety tenisowej w dłoni. Jest to tylko nazwa, którą wprowadził Runge w 1873 po obserwacji problemów w rejonie łokcia na grupie tenisistów.


 Jednak łokieć tenisisty może dotyczyć prawie wszystkich. Pracujących długotrwale nadgarstkiem i przedramieniem z bardzo dużymi siłami przeciążeniowymi. Jeśli ktoś spróbuje przeanalizować swój dzień w kierunku pracy dłoni to szybko zauważy jak wiele czynności jest wykonywanych z uniesionym nadgarstkiem do góry. Czyli w zgięciu grzbietowym. Ułożenie rąk na kierownicy, klikanie myszką komputerową, praca kielnią czy łopatą, zamiatanie, noszenie zakupów itd. wszystkie te i wiele innych czynności będą przyczynami pojawienia się choroby łokcia tenisisty.


Łokieć tenisisty to zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Powstaje na wskutek długotrwałego nacisku na tkankę kostną nadkłykcia opuchniętych przyczepów mięśniowych, więzadeł oraz rozcięgna. Choroba którą bardzo łatwo zdiagnozować a jednocześnie z powodu złożoności etiologii bardzo trudno leczyć . Wykazał to już Cyriax w 1936. 
Dlaczego tak trudno wyleczyć łokieć tenisisty? Zauważono że, unieruchomienie czy prowadzenie terapii i zabiegów rehabilitacyjnych ukierunkowanych miejscowo (rejon łokcia) przynosi ulgę na krótki czas. Czyli, przyczyna powstawania choroby musi leżeć jeszcze gdzieś indziej. Nie bez znaczenia są wady postawy, które mają wpływ na biomechanikę całej kończyny górnej. A zaburzona biomechanika to złe wzorce ruchowe tworzące przeciążenia. Przykładem niech będą wysunięte barki i głowa do przodu, garbienie się, stany po przebytych złamaniach. Dlatego w terapii łokcia tenisisty należy brać pod uwagę także, sprawdzenie (leczenie) odcinka szyjnego i piersiowego kręgosłupa, stawu ramienno – łopatkowego oraz całego stawu barkowego.

Opiszę tu kilka porad, ćwiczeń które mogą pomóc podczas rehabilitacji prowadzonej przez specjalistę. Głównym miejscem bólu jest rejon łokcia, a dokładnie obszar gdzie prostownik promieniowy nadgarstka długi i krótki przyczepia się do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ruch tych mięśni można zaobserwować przy łokciu podczas zginania grzbietowego dłoni. 




łokieć tenisisty objawy, przyczyny, terapia
Prostownik nadgarstka promieniowy długi i krótki

 Pierwszym elementem terapii będzie wprowadzenie tzw głębokiego masażu poprzecznego ścięgien w/w mięśni (głęboki masaż poprzeczny - deep transverse massage). Ma on na celu działanie przeciwbólowe poprzez „roztarcie” źle ułożonych włókien mięśniowych co jest efektem przeciążeń. Połóż dłoń zgiętą w łokciu wygodnie na podłożu (np. blat stołu). Palcem wskazującym drugiej ręki dotknij wystającej kości na łokciu. Następnie przesuń palec w kierunku nadgarstka mocno naciskając mięsień. Po ok 3 - 5 cm poczujesz duży ból. To jest miejsce,które należy masować. Technika jest boląca. Kiedy pod palcem poczujesz ścięgno (wyczuwalne zgrubienie), wbij się w nie głęboko i zacznij rozcierać na boki (tak jak byś chciał oderwać ścięgno od kości), poczujesz przeskakiwanie. Jeśli ból będzie bardzo mocny, rozpocznij rozcieranie poprzeczne przy pomocy całej dłoni. Będzie mniejszy ból, a do masażu palcem wróć po kilku dniach. Zobacz zdjęcie.



łokieć tenisisty objawy, przyczyny, terapia
Głęboki masaż poprzeczny w łokciu tenisisty

 Kolejny etap to proste ćwiczenie rozciągania mięśni prostowników nadgarstka przy pomocy poizometrycznej relaksacji mięśni (P.I.R). Jest to metoda rozciągania która przynosi lepsze i szybsze efekty. Przy pomocy zdrowej ręki zablokuj chorą dłoń w pozycji zgięcia dłoniowego z wyprostowanym łokciem (jak na zdj). Poczujesz napięcie na przedramieniu. Następnie próbuj przez 10 sekund prostować chorą rękę przeciwko oporowi wytwarzanego przez drugą dłoń. Po 10 s wróć do maksymalnego rozciągania przez ok 20 sekund. Ćwiczenie powtarzaj 10 x. To ćwiczenie będzie dokładnie pokazane na pierwszym z filmików poniżej.
 Teraz przechodzimy do ćwiczeń ukierunkowanych na korektę odcinka szyjno -piersiowego kręgosłupa. Zła budowa kręgosłupa (np. zniesienie lordozy szyjnej i kifozy piersiowej) powoduje przesunięcie głowy i barków do przodu. Niesie to za sobą zmiany ustawienia kręgów szyjnych i przeciążenia na mięśniach tego odcinka. Następuje także nacisk na nerw pośrodkowy (bardzo ważny nerw dla kończyny górnej). Badania wykazują, że poprawne ustawienie głowy ma wpływ na zmniejszenie bólu w okolicach łokcia.
Podłóż pod szyję wałek (ręcznik). Naciśnij mięśniami wałek przez ok 20 sekund. Powtarzaj 3-4 razy.


łokieć tenisisty objawy, przyczyny, terapia
Ćwiczenia na odcinek szyjny kręgosłupa

 Na koniec ćwiczenie rozciągające odcinek piersiowy kręgosłupa z jednoczesna korektą odcinka szyjnego. Wykonaj siad płaski (nogi wyprostowane). Podłóż poduszkę pod lędźwie, tak aby kończyła się w połowie odcinka piersiowego (połowa wysokości łopatek). Połóż się na plecach. Poczujesz rozciąganie odcinka piersiowego. Jeśli jest do wytrzymania to spróbuj teraz położyć obie ręce za głową na podłodze. Zwiększy się efekt rozciągania. Proponuję poleżeć w ten sposób ok 10 min kiedy tylko będzie okazja.



łokieć tenisisty objawy, przyczyny, terapia
Ćwiczenie na kręgosłup piersiowy i szyjny



Więcej pomysłów na terapie łokcia tenisisty znajdziesz na moim kanale dorehabilitacji.pl







                                          


1 komentarz: