wtorek, 9 lipca 2019

Dlaczego bolą i drętwieją ręce podczas jazdy rowerowej?


ból rąk, drętwienie nadgarstków, jazda na rowerze
Ból rąk podczas jazdy 
na rowerze
 Sezon rowerowy 2019 w pełni. Miłośników wypraw, wypadów, wycieczek na dwóch kółkach (do których się zaliczam), można już rozpoznać po opaleniźnie w charakterystycznych miejscach. Podróżujemy i korzystamy z naszej przyjemności na różne sposoby, z sakwami, na kolarkach, MTB itd. Łączy nas pasja, przygoda, wiatr we włosach (najlepiej z tyłu) ale także pewne problemy zdrowotne. Większość z nas, doświadczyła już podczas jazdy ból przedramion, nadgarstków, drętwienia dłoni. O problemach z kręgosłupem nie wspomnę. Dyskomfort, który nasila się podczas jazdy, przechodząc w parzenie, pieczenie, wrażenie osłabienia kończyny górnej. Poznamy takie osoby na trasie po: trzymaniu kierownicy na bokach, strzepywaniu, naciąganiu, machaniu rekami oraz długą jazdą z jedną ręką na kierownicy. No niestety, jest to zespół przeciążenia mięśni kończyny górnej wraz z kompresją na nerwy.

 Powodem jest długi czas utrzymywania ciała w nieprawidłowej pozycji i podpierania nadgarstków na kierownicy. Musicie wiedzieć, że pozycja rowerzysty nie należy do prawidłowej, patrząc z punktu biomechaniki. Pomimo wielu starań co do kształtu ram, popularności bikefitingu (głównie dla szosowców), prawidłowo dobranych wysokości siodełka i kierownicy będziemy zawsze na straconej pozycji. Powodem jest czas który spędzamy na rowerze. Dodajmy do tego czynności dnia codziennego, pracę (za biurkiem lub fizyczna) i mamy odpowiedź, dlaczego te miejsca ulegają przeciążeniu.
 Jak już poznaliście objawy, przyczyny, to teraz czas na poradę - jak sobie pomóc?
 W trakcie wypadów rowerowych nie mamy czasu na długotrwałe ćwiczenia, chcemy się zrelaksować, pobyć ze znajomymi, obejrzeć krajobrazy. Dlatego moja propozycja zajmuje niewiele czasu. Przypomnij sobie jak wygląda Twoja sylwetka na rowerze. Głowa często odgięta do tyłu w odcinku szyjnym, broda wysunięta do przodu, barki i łopatki przesunięte do przodu, nadgarstki odgięte do góry. Zgadza się? Jak tak, to pomoc przyniesie nam ustawienie w/w części ciała w przeciwnych kierunkach. Proste, ale jak to wykonać?
Podczas postoju zacznij od kilkunastu ruchów (kółek) w stawach barkowych z rękami opuszczonymi w dół. Powoli i obszernie – to podstawa.
Następnie:
- zrób podbródek, czyli cofnij głowę do tyłu i ściągnij łopatkę (lub łopatki) do kręgosłupa (retrakcja)
- wykonaj skłon głowy w bok, w kierunku przeciwnym od ręki która boli (doprowadzi to do rozciągania mięśni pochyłych szyi, które mają wpływ na pracę pęczka nerwowo-naczyniowego).
- wyprostuj z tyłu kończynę górną w łokciu, unieść ją do góry (tyle aby poczuć rozciąganie w ramieniu – to mięsień dwugłowy)
- wykonaj zgięcie nadgarstka raz w górę, raz w dół (rozciągniesz mięśnie prostowniki i zginacze nadgarstka oraz wpłyniesz pozytywnie na nerw pośrodkowy). 


ból rąk podczas jazdy na rowerze
Pozycja wyjściowa do ćwiczenia. Czerwona linia pokazuje rozciągane struktury.

Na zmianę z pracą nadgarstka wprowadź ruchy barkiem, ale wówczas musisz oprzeć kończynę górną o ścianę, drzewo itd. Trudno to opisać, ale w/w ćwiczenia szczegółowo zobaczysz na filmie poniżej.
 Pozytywne efekty przyniesie dodatkowo rozcieranie poprzeczne stawów nadgarstka, łokcia i barku.
Wszystkie ćwiczenia powinniście wykonywać dość często podczas przerw. Zajmuje to kilka minut, a ręka będzie jak nowo narodzona. Oczywiście, do czasu. Na koniec wspomnę coś o profilaktyce. Jak jest ważna, nie muszę nikomu przypominać. Ale wprowadzenie jej przez nas w życiu codziennym to już inna sprawa. 
 Pozdrawiam i zapraszam na film.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz