piątek, 28 czerwca 2019

Dyskopatia kręgosłupa lędźwiowego - przyczyny, objawy, terapia cz 2


 
bóle kręgosłupa lędźwiowego
Bóle kręgosłupa 
lędźwiowego
Leżenie na brzuchu, z poduszkami pod pępkiem, jak można zauważyć, to nie taka łatwa sprawa. W dużo lepszej sytuacji są osoby, które potrafią spać na brzuchu. Im adaptacja do nowej pozycji nie przyniesie zbyt wiele trudu, a sen będzie elementem terapii. No, ale jeśli ból się zmniejsza, schodzi z nogi, to warto. Jeśli nie czytałeś(aś) pierwszej części to tu możesz nadrobić zaległości:


https://dorehabilitacji.blogspot.com/2019/06/dyskopatia-kregosupa-ledzwiowego.html


 Teraz, kiedy odczuwasz konkretną ulgę podczas leżenia, przejdźmy do drugiego kroku w autoterapii bólów kręgosłupa pochodzenia dyskowego. Będzie to ćwiczenie wykorzystujące ruch kręgosłupa do tyłu - przeprost. Czyli dobrze znane odgięcie pleców. Skorzystamy również z obserwacji stosowanej metody której autorem jest Robin McKenzie, ale z pewnymi moimi modyfikacjami.
 Przypomnij sobie, jak po dłuższej jeździe samochodem robimy odpoczynek na stacji benzynowej. Co wówczas większość z nas robi? Oczywiście, łapie się za lędźwie i odgina do tyłu. Jest to naturalny odruch, potrzeba zrównoważenia wielogodzinnego przodopochylenia ciała. Przodopochylenie to nie tylko, pochylenie ciała pod różnym kątem do przodu podczas wykonywania różnych czynności, ale także siedzenie. W jednym i drugim przypadku dochodzi do wypychania jądra miażdżystego w kierunku kanału kręgowego a następnie kompresji korzeni nerwów obwodowych (rwa kulszowa).

 Odgięcie (przeprost) kręgosłupa do tyłu zaczynamy z pozycji leżącej z podkładkami pod brzuchem. Pamiętasz jak w pierwszej części opisywałem przykład z balonem? Chodzi tu o zasysanie jądra miażdżystego do środka. Ilość poduszek zależy od Ciebie. Ważne abyś nie czuł(a) bólu o którym już wspominałem. Następnie powoli unosimy ciało podnosząc się na rękach. Dłonie należy ułożyć pod stawami barkowymi a łopatki lekko ściągnąć. Dla osób z dużą dyskopatią proponuję aby dłonie wysunąć do przodu. 


Dyskopatia ćwiczenia
Pozycja dla osób z dużą dyskopatią

dyskopatia rehabilitacja ćwiczenia
Pozycja wyjściowa. Strzałki pokazują kierunek ruchu.

  Ograniczy to przeprost, ale stworzy pewną stabilizację tego odcinka. Ćwiczenie prowadzimy do maksymalnej wysokości, w której nie odczuwamy bólu (promieniowanie do nogi, nasilenie bólu w odcinku L-S). To ważna wskazówka. Nie wchodzimy w granicę bólu, ponieważ podrażniamy wówczas rejon dyskopatii i całe ćwiczenie traci sens. Na początku, może to być niewielki kąt (czasem tylko będziesz mógł(a) unieść głowę bez bólu), ale z czasem kąt przeprostu będzie się zwiększał. Ćwiczenie powtarzamy 10 x na zakończenie 15 – 20 minutowego leżenia. Przy ostatnim odgięciu pamiętaj aby wypuścić powietrze. Poczujesz jak dodatkowo zakres odgięcia się zwiększa. Na wybranej ilości poduszek ćwiczysz tak długo, aż osiągniesz maksymalny przeprost na prostych łokciach bez bólu.


dyskopatia ćwiczenia rehabilitacja
Osiągnięty maksymalny przeprost z poduszkami

 I co dalej? Wyciągasz jedną (ewentualnie jedyną) poduszkę i cały cykl zaczynasz od nowa. Celem jest osiągnięcie pełnego odgięcia bez podkładki.


Dyskopatia rehabilitacja ćwiczenia
Cel ćwiczenia. Jeśli jest bez bólu bardzo dobrze rokuje.

 Moja modyfikacja w/w ćwiczenia oparta jest na pozycji z jogi. Połóż się, dłonie ustaw przy barkach, łokcie lekko dociągnięte do ciała, czoło dotyka podłoża,stopy lekko na zewnątrz. Poprzez wyciągnięcie szyi próbujemy położyć brodę, w miejsce gdzie było czoło. Nie unosimy się jeszcze. Następuje lekkie rozciągnięcie kręgosłupa. Dopiero teraz utrzymując wytworzone rozciąganiem napięcie, wykonujemy przeprost. (zobacz film poniżej).
 Podczas wykonywania ćwiczeń, mogą występować bóle przeciążeniowe w łopatkach, rękach lub szyi. Jest to efekt nowych ćwiczeń dla Twojego ciała. Cały cykl (leżenie ok. 20 min + 10 x odgięcie) powtarzamy co 3 - 4 godziny. Pomiędzy ćwiczeniami, dużo odpoczywamy, leżąc na brzuchu. Można wykorzystać oglądanie tv, praca na notebooku itd. Pozycję siedzącą stosować tylko w sytuacjach wyjątkowych. Kolejnym krokiem w terapii, będzie wstęp do ćwiczeń na głębokie stabilizatory kręgosłupa. Zapraszam na trzecią część: 

https://dorehabilitacji.blogspot.com/2019/06/dyskopatia-kregosupa-ledzwiowego_80.html#more


Poniżej film na temat. pozdrawiam




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz